Marketing en Duurzaamheid

Profit

Duurzaamheid als marketinginstrument

Het algemene beeld wat de Europeaan heeft van de Amerikaanse consument wordt niet direct geassocieerd met duurzaamheid. De verwachting is eerder dat Europa voorloopt, de Amerikaanse consument koopt nog steeds auto’s met een hoog verbruik in vergelijking met Europese auto’s, plastic is een onderdeel van die cultuur en de link naar bijvoorbeeld fastfood geeft ook geen beeld van een duurzaam inkopende consument.

Daar waar de schatting is, dat 30 – 40 % van de Nederlandse consument duurzame aspecten meeweegt bij een aankoop, klein en groot, blijkt dat percentage volgens Cone Communications op 71 % van de Amerikanen te liggen, een recordhoogte (www.conecomm.com/2013-cone-communications-green-gap-trend-tracker).

Er zijn echter wereldwijd nog veel meer imposante cijfers:

  • 87 % van de consumenten wereldwijd nemen het duurzaam karakter van het product en de producent waarschijnlijk in overweging bij hun aankopen en het bedrijf waarvan zij kopen
  • 92 % van de consumenten wereldwijd zou een product kopen wat sociale of milieu voordelen oplevert, 67 % deed dat ook daadwerkelijk.
  • 72 % van de consumenten wereldwijd beveelt een merk aan wat goede doelen steunt, ten faveure van een merk wat dat niet doet.

En zo is de lijst van marketinginformatie lang. De conclusie die je daaruit onmiskenbaar kunt trekken, is dat een grote meerderheid van de consumenten in een of andere vorm duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en sociaal verantwoord gedrag van bedrijven belangrijk vindt bij het doen van een aankoop.

De grote ondernemingen omarmen dit gegeven steeds meer en ook in het MKB komen ondernemers er niet meer onderuit. Veel ondernemers in het MKB zijn echter vooral bezig met de dagelijkse gang van zaken en het bewaken van de continuïteit.

Het aantrekken van klanten en behouden van bestaande klanten wordt onmiskenbaar beïnvloedt door de duurzame kenmerken van de producten of diensten. Het is dan ook zaak om als ondernemer deze kenmerken te communiceren naar de afnemers.

MVOambitie.nl is daarvoor opgericht. Met een lidmaatschap krijg je directe ondersteuning om duurzaam te werken en dit te delen op het internet met de klant. Start met een 0 meting, word lid en doe meer zaken!

 

Bronnen:  http://bit.ly/2d6lfwB

                   http://bit.ly/2dw0PNn